söndag 6 april 2008

Utmaning

Läste på  Helenas blogg om en utmaning. Här är vad jag gjorde för 25, 20, 15, 10 och 5 år sedan

För 25 år sedan (1983): Jag var sju år. Jag gick i första klass och hade fröken Lizzie som lärare. Jag trivdes fantastiskt bra i skolan och älskade att skriva långa berättelser. Några av dem har jag kvar, t.ex: "Sagan om skatan och kråkan". Sommarloven var oändliga och tillbringades på Rörtången tillsammans med familjen och farmor såklart - då vi inte var ute och seglade i Bohusläns skärgård.

För 20 år sedan (1988): Jag var tolv och gick i mellanstadiet på Övre Fontin. Favoritämnena i skolan var SO och svenska. Den svarta labradoren Bonnie fanns i familjens ägo sedan ett år tillbaks och ihop med några klasskamrater ägnade vi mycket tid åt våra hundar, t.ex. hundkalas med picknick när någon av dem fyllde år.

För 15 år sedan (1993): Jag var 17 år och gick på gymnasiets samhällsvetenskapliga linje. Som de flesta andra i den åldern ägnades tiden åt kompisar, musik och plugg. Nu kan jag ångra att jag inte pluggade ännu mer. Jag fick ok betyg, men kunde fått högre om jag ansträngt mig mer! Fick fler och fler kompisar utanför skolan, de flesta lite äldre. Jag jobbade extra i en sevicebutik på Nordmannatorget i Kungälv. Trivdes jättebra med det! Kontakten med kunderna och ansvaret var nyttigt. När jag var 17½ började den efterlängtade övningskörningen! Jag körde privat med mamma och (mest) pappa. Det gick bra och jag klarade första uppkörningen! :-)

För 10 år sedan (1998): Jag var 22 år och läste på lärarhögskolan. Jag bodde i en liten lya i Mölndal och umgicks massor med min nya kompis Ulrika. Vi hade roligt jämt, även när vi pluggade tillsammans! Jobbade extra på Hemköp i Nordstan i Göteborg och det var jättekul! Vi var ett riktigt gott gäng som hittade på mycket kul tillsammans! Det var ganska mycket uteliv vid den här tiden, mycket tid tillbringades på någon av Avenyns uteserveringar.

För 5 år sedan (2003): Jag var 27 år och hade nyss flyttat in i lägenheten på Trätäljagatan i Kungälv. Jag hade mitt första lärarjobb på Kastellegårdsskolan i Ytterby. En arbetsplats där jag trivdes fantastiskt bra - särskilt med mina underbara kollegor som jag ibland saknar väldigt väldigt mycket. Vi hade så högt i tak och var väldigt bra på att stötta varandra när någon hade en tuff period. Jag visste inte att jag året därpå skulle träffa Marcus!

1 kommentar:

Helena sa...

Tjabba!

Kul att du antagit utmaningen!
Så då fick man läsa lite om ditt liv...Det mesta kommer jag ju ihåg. (hade bara glömt det lite tillfälligt... ;-) )

Gu´va söt Alfred är! Helt underbar!

I går var vi och hälsade på Isak och Louisa! Albin och Isak var för söta ihop.

Vi hörs!
Kram Helena.