torsdag 24 april 2008

Klokord

Idag var jag på Fredells byggvaruhus för att köpa en bit frigolit. Då mötte jag en man i 60-årsåldern i hissen och vi hade sällskap en bit in i affären. Han började prata med mig och kommenterade att jag hade en vagn där barnet sitter så att det har ögonkontakt med mamma eller pappa. Det tyckte han var bra och han gillade inte de nya moderna vagnar där barnet sitter framåt tidigt.

Sedan fortsatte han att prata och det hela gick ut på att han tyckte att vi som skaffar barn idag ofta tror att vi kan leva samma liv som innan med kompisar, resor, karriär, trots att vi blir föräldrar. "Jag och min fru har varit gifta i 44 år, hur det har gått till vet jag inte. Men vi gjorde en paus när barnen var små och koncentrerade oss på dem. Umgänget fick ligga på is ett tag. Jag började spela golf när jag var 50, jag hade inte tid innan. Att prioritera är tyvärr att välja bort, men sen när barnen blivit vuxna, då kan man göra allt det där igen! Men småbarnsåren kommer inte igen, så då finns inget viktigare än ungarna!"

Jag kanske inte håller med om precis allt han sa, men det lät vettigt!

Inga kommentarer: