onsdag 9 januari 2008

Det regnar här i Stockholm idag...

Ja, det gör det! Trist! Jag trodde att vintern var på väg nu och att vi skulle få lite snö och kallt och sol... Men icke! Nej, det är grått och mörkt. Men då känner jag mig lite extra hurtig när jag klär på mig min regnjacka, tar på vagnen regnskyddet och masar mig ut på en promenad! Jag kom nyss in från en promenad till köpcentret Ringen vid Skanstull på Södermalm. Där finns en Polarn och Pyret och jag trodde de hade rea så att man kunde göra några fynd, men det visade sig att rean börjar på lördag. "Då är det bäst att du lämnar barnvagnen och barnet hemma!", sa expediten...

I förrgår fyllde ju Marcus år. Vi kom fram till att vi behövde några dagar hemma för att tvätta, packa upp och komma i ordning innan vi ställde till med kalas, men syrrorna kom ändå på lite spontanbesök. Trevligt!

Alfred har haft en ganska lång period nu när han varit väldigt ledsen och ganska kinkig. Det har varit svårt att vara iväg, för han har gråtit hela tiden och enda gången han varit någorlunda nöjd är när han suttit i knät. Han har varit nöjd mycket korta stunder i sitt babygym eller i babysittern, men sen har han blivit ledsen igen. Jag har en bok som heter "växa och upptäcka världen" som jag kan rekommendera till alla småbarnsföräldrar. I den får man följa barnets utveckling det första året och enligt den är det vanligt med en utvecklingsperiod runt fyra månader då barnet äter extra mycket, är lite klängigare än vanligt och mycket mammigare och pappigare. MEN - idag när Alfred vaknade fick jag ett soligt leende och lite joller. På samma sätt har det fortsatt hela förmiddagen. Han har varit jätteglad och gullig och kunnat roa sig själv en lång stund i babysittern. När jag åt lunch satt han i sin barnstol och lekte med en leksak och var så glad. Så nu hoppas vi att fasen är över och att detta är Alfreds egentliga humör!
:-)









Vid födelsedagsfrukosten.












Alfreds favoritsysselsättning nu för tiden - att stoppa handen i munnen. Har han tur får han tag på tummen och suger på den en stund...











Alfred i soffan i sin nya fina body som jag köpte på Lindex. De har mycket snygga barnkläder! Lite mer könsneutralt än t.ex. HM som har puttinuttigt rosa och spets på en sida och häftigt blått och grönt med motorcyklar på andra sidan...

Inga kommentarer: