söndag 27 januari 2008

Martha











Den här boken läser jag nu, "Martha" av Doris Lessing. Så här står det på baksidan:

Martha utspelar sig i engelska Sydrhodesia, nuvarande Zimbabwe, där Martha växer upp på en enslig farm på 1920-talet. Hon läser, tänker och formas. Hon revolterar mot sina föräldrar och tar plats på ett kontor i en stad i närheten. Där deltar hon i det rastlösa nöjeslivet samtidigt som man står på randen till ett världskrig. Det är mars 1939. Samma år gifter sig den 19-åriga Martha med en ung kolonialtjänsteman. "Jag gör alltid tvärtemot vad jag innerst önskar. Jag gifter mig när jag vill vara fri och äventyrlig", tänker Martha. Men hennes mor är lycklig för nu har hennes enda dotter blivit bra gift.

Jag har inte läst någonting av Doris Lessing innan men kan verkligen förstå varför hon fick Nobelpriset. Jag tycker boken är väldigt välskriven och den har ett så nyanserat språk. Hon beskriver Marthas känslor så väl och även om boken utspelar sig för 80-90 år sedan så är det spännande att läsa om att unga Martha brottades med samma problem som ungdomar gör idag också...

Inga kommentarer: