onsdag 9 september 2009

Gården

Ja, där tillbringar vi en hel del tid nu för tiden. Efter att Ellen och jag cyklat och hämtat Alfred på lekis brukar vi sitta på en filt på gräsmattan och äta lite mellanmål. Alfred springer omkring och klättrar och gräver i sandlådan och Ellen kryper omkring och försöker nå olika roliga föremål. Det brukar vara en massa andra föräldrar och barn på gården också (idag nio barn!) och två dagar i rad har jag fått kaffe av en pappa :-) Ibland tittar jag på klockan och helt plötsligt har två timmar bara gått och det är dags att gå upp och fixa mat!

Här är dock en bild från en annan sandlåda vid en av lekplatserna här, Ekbacken.

DSC00962

Idag lagade jag en av mina favvorätter: Kyckling med pasta pesto och fetaost! Det är ett recept som ursprungligen kommer från en av mina mammakompisar – Fia, men jag har nog modifierat det lite sen dess. Så här brukar jag göra:

Stek kycklingfiléer i ugnen. (Ca 40-50 minuter i 175 grader). Koka pasta. Skär kycklingen i bitar och blanda med pasta, pesto och söndersmulad fetaost. Jag brukar ha soltorkade tomater också, men hade inga hemma idag. Sprid ut i en ugnssäker form och slå över lite matlagningsgrädde. (Hit kan man göra färdigt tidigare.) Strö riven ost över och gratinera i ugnen på ca 225 grader i 10-15 minuter.

Så enkelt och så gott! Lätt att göra extra mycket också så att det blir lunchlådor dagen efter :-)

007 (2)

1 kommentar:

Jenny sa...

Vill ni ha variation på sandlåda är ni välkomna över till vår gård. Det är jag som hämtar idag (torsdag) så från kl 15.45 hittar du oss där. Vore trevligt med en fika.