onsdag 18 juli 2007

Kusligt huslig...


Idag har jag bakat! En STOOOR vetekrans med fyllning av jordgubbssylt och två kanellängder.

Marcus och jag brukar skoja om mina föräldrars fikavanor. Så fort frukosten är avdukad frågar mamma om nån vill ha fika. Så det är elvakaffe, kaffe på maten ibland och eftermiddagsfika varje dag. Och nästa vecka ska vi bo på Rörtången tillsammans med dem så då är det väl bra att vara lite förberedd...

Eftersom min kamera är paj fick jag leta upp en bild på nätet, mina bullar blev näääästan lika fina... ;-)

Nu ska jag snart åka till Rörtången och umgås lite med min syster och hennes barn och sy lite på en amningskudde som jag tänkt göra efter det här mönstret:


Måtten är alltså 30 cm på bredden och 80 cm på vardera "långsida". Stropparna gör man hur långa man vill, men ca 50 cm blir ganska bra till dem.

Mönsterbeskrivning till amningskudden. (Kommer från Amelia Vänta Barn)
Du behöver:

  • Ett gammalt lakan
  • Valfritt, snyggare yttertyg, ca 1,5 meter

  • En dragkedja till ena yttersidan på yttertyget

  • En stor tallrik, gärna 35 cm i diameter, men inte större

  • ca 30 liter stoppning

Så här gör du:

1. Tvätta tygerna i 60 grader innan du börjar sy i dem.

2. Stryk tygerna så att de blir alldeles släta

3. Vik lakanet dubbelt och nåla ihop det (så det inte glider när du klipper eller ritar).

4. Rita upp mönstret direkt på tyget. Hörnen låter du vara vinkelräta.

5. Runda av hörnen med hjälp av tallriken.

6. Nåla utmed kanten.

7. Lägg en cm sömsmån runt hela mönstret och klipp ut.

8. Sicksacka kanterna.

9. Sy ihop kudden, men lämna en liten öppning i böjen.

10. Vänd påsen ut och in så att rätsidorna kommer utåt.

11. Fyll kudden med stoppning. Inte för hårt, för då går den inte att knyta ihop, och den smarta babysitterfunktionen försvinner. Å andra sidan töjer sig tyget något när du använder kudden och med för lite fyllning blir kudden slapp och ger inte mycket stöd. Lagom alltså.

12. Sy igen stoppningshålet för hand.Fodralet syr du på precis samma sätt som innerkudden, men tänk på följande.

13. Sätt blixtlåset på ena yttersidan.Klart!

Jag tänkte göra latmansvarianten utan innerkudde. Man får väl ha en handduk över som skyddar...


Inga kommentarer: