lördag 2 februari 2013

Testpass #1

Jag har ett litet bonusmål för 2013 – nämligen att prova mig igenom hela Friskis & Svettis träningsutbud. Det finns en massa pass, en del har jag testat innan, men många har jag inte vågat mig på… Så jag kommer att testa då och då och försöka utvärdera dem lite…

Här är en liten del av utbudet

Untitled

I torsdags gav jag mig iväg för att testa spinning. Det har jag provat förut, men det var länge sen. Vad jag kommer ihåg från då var att jag tyckte det var ganska tråkigt.

Så här står det om passet på F&S: s hemsida:

Spinning

Konditionsträning på cykel

I Spinning har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket du önskar. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Spinning finns på flera nivåer. Gemensamt är att ledaren, musiken och stämningen i gruppen peppar, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Du bestämmer belastningen, motståndet själv. 
Spinning är skonsamt för leder och muskler och träningen är enkel, samtidigt som du kan träna och utmana din kondition för fullt. Du stärker muskulaturen i lår och vader och med rätt teknik tränar du också övriga muskler.
Ledaren ger dig information om rätt teknik och position och om säkerhet kring cykelns handhavande.

Spinning finns på start-, bas- och medelnivå:

 

Utvärdering:

Grym konditionsträning! Men det är typ också det… Man får kanske lite styrka för benen också, men jag tycker att det är ganska enformigt och tråkigt och får dessutom ont i baken. Så jag är väldigt glad över min Indoor Walking där jag får allt som spinning ger, men med mer variation och dessutom överkroppsträning.

Inga kommentarer: