fredag 8 februari 2013

Testpass #2

Den här veckan började lite trist med att jag och sedan Ellen fick någon magåkomma. Vet inte om det var den beryktade vinterkräksjukan, för vi båda fick det lindrigt och var inte dåliga mer än några timmar. Men sedan återvände krafterna efter några dagar hemma och igår kom jag äntligen iväg på träning igen.

Jag försöker ju gå igenom hela utbudet och igår blev det dags för cirkelgym. Från Friskis & Svettis sida:

Cirkelgym

Gruppträning i gymmet.
Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika stationer/maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 20 övningar för hela kroppen.

Man kör alltså i gymmet. Styrkeövningar blandat med konditionsövningar. 20 stationer med 45 sekunders intensivträning och 15 sekunders vila medan man flyttar sig till nästa station.

Utvärdering:

Grymt roligt pass! Precis hela kroppen får sig en genomkörare, mage, rygg, axlar, lår, vader… Och det känns i kroppen idag vill jag lova. Om man vill ha ordentligt resultat krävs nog en väldig kontinuitet, med 2-3 gångers styrketräning per vecka. Det är någonting jag helt enkelt inte får till just nu. Jag prioriterar konditionsträning och hinner inte träna mer än 2-3 gånger per vecka. Men jag försöker få in lite styrketräning på framför allt överkropp då och då. Men jag funkar så att jag ger lite extra om det är en peppande ledare, som på cirkelgymmet, och dessutom vet man att man snart ska byta station och då är det lättare att ge järnet!

Inga kommentarer: