tisdag 4 januari 2011

Vårt 2010

2010 känns som ett mycket bra och lyckligt år! Det bästa som hänt är såklart att vi äntligen flyttat till vårt hus! Vi drömmer båda om ett större, fristående hus med en stor trädgård med massa fruktträd, men nu och i flera år framöver känns vårt parhus perfekt. Vi trivs bra här och jag jobbar ju nu också 1,5 km hemifrån vilket underlättar vardagen för oss så mycket!

Det är också så skönt att barnen blivit lite större och att de kan leka mer och mer tillsammans nu. Ellen pratar jättemycket nu och det är så kul att kunna kommunicera med henne! Häromkvällen när jag låg bredvid henne och hon skulle sova sa hon “Ellen älska mamma!” Snacka om att ens modershjärta smälter! Hon är framåt och sprudlande och spontan och väldigt väldigt envis, en tjej med skinn på näsan.

Alfred är nog lite försiktigare av sig. Han älskar att undersöka saker och det kan ibland bli lite knäppa konsekvenser, som när han vill kolla hur allting fungerar genom att pilla sönder det… Han tycker mycket om att sitta och läsa i soffan och han har börjat fundera en hel del över saker och ting, det kommer mycket intressanta kommentarer! Idag sa han att han längtar till sommaren då han ska gå till kiosken med Jesper. Han tänker minsann köpa en glass och ta med hem till Ellen också för hon är för liten för att gå till kiosken själv. Häromdagen frågade han också “mamma, vad blir man efter man har levt…?”

Här kommer lite bilder från vårt år:

Januari

Jag började jobba deltid. Marcus och jag delade på föräldraledigheten under vårterminen. Det kändes toppen att jobba några dagar och få vara hemma med barnen några dagar. Det bästa av två världar :-)

Förra året, liksom detta, bjöd ju på en riktig vinter. Vi var ute och åkte pulka mycket, det fanns många bra pulkaställen i Hammarby Sjöstad! Här är Marcus ute på en av sina skridskoturer. Tyvärr är det ingen bra skridskosäsong i år, de allra flesta isar är översnöade.

DSC00120

Vår lilla tjej fyllde ett år och det firade vi såklart med tårta och kalas.

IMG_4640

Februari

Mina föräldrar kom upp lagom till min födelsedag och stannade i några dagar. Kändes kul att ha ett kalas där de var med!

044

Vintern höll i sig och här är vi på utflykt till Sicklasjön.

013

Mars

Vi åkte ner till Kungälv och Rörtången. Vilken otrolig skillnad på sommar och vinter! Vad det är roligt att bo i ett land med årstider, även om den varmare årstiden kunde vara lite längre, eller…?

DSC00194

Den här bilden får symbolisera vårt ihärdiga brödbakande. Det känns jättekul att baka det mesta av sitt bröd själv, man vet vad som är i och det är hälsosamt och kanske även lite billigare än att köpa. Dessutom är det skönt att arbeta med händerna!

007

April

Äntligen börjar det bli vår! Alfred åkte ofta med pappa på cykeln till lekis.

011 (2)

Lek i sandlådan hos farmor och Eric på Tyresö. Skönt att slippa alla tjocka kläder!

002

Vi fick besök av Janne och Helen och tog med dem på en promenad i Hammarby Sjöstad.

006

I slutet av april var vi nere i Kungälv igen. Pappa och Marcus arbetade utomhus på Rörtången med att förbereda för gräsmattan som lades på våren och blev så fin till sommaren! Här sagoläsning med moster och kusiner.

011

Maj

Äntligen dags för flytt! Det var lite rörigt hemma i lägenheten ett tag och på slutet kände nog sig barnen lite vilsna när leksaker och annat kärt låg nerpackat i kartonger… Det gick ju inte riktigt att förbereda dem på vad som skulle hända, även om vi försökte.

002 (2)

Så otroligt skönt med sin egen lilla tomt!

027

Mamma och pappa kom upp och hjälpte oss med lite fixande innan vi flyttade in.

005

010

Juni

I juni hade Alfred avslutning på sitt lekis. Vi sa adjö till fröken Solveig som han trivdes så bra med! Det kändes lite vemodigt. Vi visste att han haft det så bra där och blev lite osäkra på hur han skulle trivas på sitt nya… Efter en inskolning med blandade känslor gick ju det dock bra och nu trivs han jättebra på sitt Humlan. Men han pratar fortfarande om lekis och om Solveig ibland!

I juni fick vi också hälsa en ny familjemedlem välkommen, Mariannes och Erics nya goldenvalp Tintin.

017 (2)

Jag var med om min sista skolavslutning på Raoul Wallenbergskolan. Det är en internationell skola så avslutningsceremonin är lite annorlunda mot vad vi är vana vid här. Fint och högtidligt!

026

Vi flyttade till Rörtången och fick träffa kusinerna mycket! En hel del projekt färdigställdes, t.ex. staket på loftet, gräsmattan m.m. Men det finns mycket kvar…

017

Juli

Vi var kvar på Rörtången en bit in i juli. Barnen och vi trivdes väldigt bra och det blev en hel del mysiga grillkvällar med familj och vänner. Vi hade också en väldig tur med vädret! Tyvärr blev det ingen segling för oss i år, men både Marcus och jag kände lite abstinens av det, så i år blir det av på ett eller annat sätt!

277

Provsitta båten kan man ju göra ändå!

352

Augusti

I augusti fortsatte det fina vädret och det blev en del sköna baddagar på Tyresö och på baden här runt omkring. Vi åkte också till Idre en vecka med Christer och Lisbeth och hade det jättehärligt! Det var så roligt att paddla kajak, vandra och grilla korv ute i det fria. Hoppas det blir en repris i sommar!

045

164

Åsa med Ida och Jesper kom upp och besökte oss i några dagar!

012

Och Alfred fyllde tre år! Han hade kalas med både familj och kompisar och blev överlycklig för sin cykel som han fick.

058

016

I augusti började jag också mitt nya jobb och det kändes fantastiskt första gången jag cyklade dit, på sex minuter! Lite skillnad mot 1½ timma med bil enkel väg till Bromma… Jag kom ganska snabbt in i jobbet och trivs bra med mina kollegor!

September

Marcus åkte till Malta en vecka med jobbet och mina föräldrar kom upp för att hjälpa mig med barnen.

Vi var på bröllop i Sala och barnen fick vara hemma med fastrarna. Det var första gången vi sov borta utan barn och det kändes lite lyxigt.

Vi gjorde en del utflykter här i närheten för att utforska området. Det känns så kul att det finns skog och sjöar så nära.

112

Ett av barnens favoritställen - “Loklekplatsen”. Dit gick vi ofta för att få utlopp för lite spring i benen.

IMAG0095

Oktober

Vi grejade en del på vår lilla tomt, med att försöka snygga till gräsmattan bl.a.

En helg var vi på Tyresö och eldade och tog upp bryggan. Oktober var en jättefin höstmånad!

014

IMAG0114

November

Jag var i Prag med jobbet och hade fyra fina dagar med mycket jobb men också mycket strosande i en otroligt vacker stad som jag vill besöka igen, snart!

Min goa kompis Ulrika kom upp och hälsade på oss med sina två barn, Rasmus (min gudson) och Marcus.

101022 012-1

Vintern kom!

101022 045

December

Och december – då började Marcus åka skidor så ofta som möjligt för att träna inför öppet spår i mars!

DSC00462

Vi hade också jul hemma hos oss för första gången och det kändes kul! Det är så roligt att skapa traditioner och ge barnen lite julstämning och förväntan!

101022 074

Så – 2011 – vad ska du bjuda oss på?

Jag tycker det är kul att ha bloggen som ett tidsdokument och jag förstår att det bara är intressant för dem som känner oss… Jag önskar att jag vore flitigare och att inläggen var fler, men det är bara att inse, med jobb och barn blir det svårt att få ihop. Jag kommer även i fortsättningen skriva då och då och jag är glad att det är några som följer oss här! Fortsätt med det!

GOTT NYTT ÅR VÄNNER!

1 kommentar:

Barfotsgatan sa...

Wow, vad duktig du är som sammanställt året, rolig läsning!
//Anna