torsdag 20 januari 2011

Matkassen, dag 3

Idag var det helstekt kyckling som stod på programmet. En rätt som tog lång tid att göra, men jag slutade ganska tidigt från jobbet, så det var ok och den skötte sig ju själv i ugnen. Kycklingen marinerades i en jättegod kryddig marinad med citronsaft och olivolja. Till detta serverades bakade potatisar med dragonyoghurt på. En riktig hit! Den potatisen kommer jag nog göra som tillbehör då och då, den var så enkel och jag kan tänka mig att den passar väldigt bra till grillat. Man bakade helt enkelt potatisarna i halvor i ugnen. När tio minuter återstod bredde man på en röra av matlagningsyoghurt och hackad dragon, som fick gå med i ugnen en stund. Så gott!

Alfred är aldrig särskilt förtjust i potatis, han föredrar ris eller pasta, men han slukade den här och ville ha mer, ett gott betyg! Ellen åt också med god aptit och jag tyckte det var jättegott! Kycklingen fick en väldigt god smak av marinaden. Rätten får en stark 4 av 5!

101022 028

Idag hann jag med att åka en sväng till Sickla för att göra några ärenden och som vanligt slank jag ju in på Polarn o Pyret. De hade 70% REA på massor av kläder och det blev en del fynd! T.ex. varsin kofta till barnen, en klänning till Ellen och de här nattkläderna som jag tyckte var så fina:

101022 027

I morgon har vi vår lediga fredag. Vi får middagsgäster, det är min arbetskamrat Kent och hans två barn (ungdomar) som kommer. Ser jag fram emot! På dagen ska vi åka till Spårvägsmuséet och träffa Sylvester och Ellinor. Blir nog ett kärt återseende! Vi var ju där ganska ofta när vi bodde i Hammarby Sjöstad och jag var mammaledig, men nu är det väldigt länge sedan. Det jag gillar med det stället är att det är så avslappnat och “ocoolt”. Det är inte så avancerat, några gamla bussar och spårvagnar som barnen får klättra på och ett enkelt fik där man tar sin mat själv och sedan betalar i kassan när man går. Den stora attraktionen är ju tunnelbanan med en tiokronorsbiljett som räcker från Slussen till Hökarängen. Den ska vi förstås åka!

2 kommentarer:

Barfotsgatan sa...

Dedäringa potatisarna lät supergoda! Lustigt, jag har köpt precis likadana pjyamasar till mina. Jättefina!
kram Anna

Anonym sa...

Men, vilken slump! Tycker det är gulligt med "syskonkläder" :-)

Mysigt att läsa din blogg, tycker lite synd om dig som drar hela lasset hemma så mycket, men du verkar klara det bra!

Ha det gott, nu är det snart helg!
Kram Lisa