tisdag 18 januari 2011

Matkassen, dag 1

Igår kom leveransen från www.mathem.se Det var en glad överraskning för det var väldigt fräscha råvaror med bara svenskt kött och en hel del ekologiskt.

Första rätten tillagades idag och det var Fläskkarré med dragonsås, ris och en tomatsallad.  Den var väldigt enkel att laga och tog ca 30 minuter. Det kändes som en jättebra vardagsrätt och både barnen och jag åt med god aptit. Köttet skulle koka en stund i den goda såsen och det blev väldigt mört och gott. En ny bekantskap för mig var havregrädde. Det användes i såsen och kändes som ett jättebra vardagsalternativ till grädde eller matlagningsgrädde. Vegetabiliskt fett är ju mycket nyttigare än animaliskt och dessutom med mycket lägre fetthalt.

Den här första rätten får 4 av 5 av mig!

101022 016-1

Nu väntar jag bara på Marcus utlåtande också. Han kommer inte hem från jobbet förrän vid ca halvsex och det är för sent för barnen att äta, så de och jag brukar äta lite tidigare. Det är lite synd, för jag vill gärna att familjen ska äta tillsammans så ofta det går, men så länge de är så här små får jag göra lite avkall på den saken…

1 kommentar:

Barfotsgatan sa...

Låter supergott! Vi hade matkasse från Matfrid i våras men då J började resa så mycket kändes det som det tog för lång tid för mig med maten och att det blev alldeles för mycket mat över hela tiden. Ibland kunde jag också känna att recepten var lite väl avancerade i smaken för Nils och Sigge. Följer med spänning din erfarenhet utvärdering av matkasse och leverantör! :-) kram