torsdag 8 oktober 2009

Syskonkärlek!

Bäst att ta ett ordentligt tag…

IMG_3976

…om man ska pussa lillasyster!

IMG_3975

Alfred är fortfarande väldigt förtjust i sin lillasyster! Han vill krama och pussa hela tiden och om hon är ledsen blir han ganska olycklig och hämtar nappen, eller drar i min tröja (för att hon ska kunna amma) eller hämtar någon rolig leksak. Ibland går det dock lite vilt till, Alfred har ibland lite svårt att förstå att hon inte kan leka på riktigt samma villkor, hon vill t.ex. inte att han sitter på henne…

Alfred trivs väldigt bra på lekis nu. När jag och Ellen kommer och hämtar så brukar jag smyga lite så han inte ska se oss. Då leker han alltid bra. Igår höll han på med vatten och en hink i en vattenpöl när jag kom. Ibland åker han och några andra barn skrinda som ett större barn drar och ibland klättrar han upp och ner på en bänk. Alfred pratar mer och mer och vi kan kommunicera jättebra nu! Fortfarande är det mest enstaka ord, han sätter inte ihop meningar, men man förstår vad han menar ändå. När jag låg bredvid honom i sängen härom kvällen sa han “Esso” – då ville han att jag skulle berätta sagan om den lilla tankbilen Esso. Den som mamma berättade för mig när jag var liten.

Han är fortfarande en väldigt aktiv kille och han älskar ju att pilla och undersöka saker och ting. Han brukar dra fram sin stol till bänken i köket och hjälpa mig när jag lagar mat och han älskar att “diska”. Men han tycker också väldigt mycket om att läsa böcker. Vi kan sitta i en timme i soffan och läsa olika böcker och det är väldigt mysigt!

Ellen har börjat bli väldigt rörlig. Hon drar sig upp till stående och står mot soffan. Hon vill gärna vara där jag är, eller ännu hellre där Alfred är. Hon är oftast glad och igår satt hon ensam på sin filt och lekte och skrattade högt flera gånger! Hon sover dock lite si och så på nätterna fortfarande och vill gärna ligga bredvid oss i sängen. Hon äter fortfarande flera gånger per natt. Jag vet att vi kan ta tag i det där och om vi bara är konsekventa så tar det säkert bara en eller två nätter innan hon lär sig sova i sin egen säng. Men det bär emot lite grann. Det är ju mysigt också, och hon är liten en så kort tid!

IMG_3973  Glada tjejen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det underbart med syskonkärlek :-)
//Sanna

emma sa...

vilka underbara bilder!
kram och trevlig helg

Maria sa...

Sötaste pussbilderna! Det är kärlek det!

Unknown sa...

Tack för era kommentarer! Det är så kul att man lyckas fånga dem tillsammans på bild för en gångs skull...