onsdag 18 december 2013

Årets julgodis

Jag är helt medveten om att det här kan kännas som ett väldigt präktigt inlägg. Men jag har ju matlagning och bakning som mitt största intresse, en hobby. Så det har blivit några sorters julgodis i år. Bilderna är lånade från olika receptplatser, om man klickar på dem kommer man till receptet. Men jag kan gå i god för att det inte är några komplicerade recept och att alla sorter faktiskt är väldigt goda!

En klassiker och min favorit – chokladtryfflar! Den här sorten har jag gjort i flera år och jag bara älskar den. Ellen också. Den är GI-vänlig också. Jag kör utan smaksättning, med endast en kraftig chokladsmak för att det är godast.

Fransk chokladtryffel

“Nougatisar” som barnen kallar dem. Typ som mozartkulor med nougat inrullad i marsipan med ett lager av mörk choklad ovanpå. Ingen favorit hos mig, men jag får gömma dem för Marcus så de inte tar slut innan jul…

Päron + Nougat = Sant

Vanlig knäck. Jag körde efter recept i “Vår kokbok” i år, det känns ju beprövat och bra. Jag har misslyckats med knäck så många gånger, den har blivit för lös och för hård. Men nu har jag börjat köra med termometer och kokar tills smeten är 122 grader och resultatet blev lagom seg knäckkola.

En nyhet på årets godisfat blir snickersrutor. Jag hittade receptet i “Allt om mat”, men googlade och hittade flera snarlika. Den håller på att stelna i kylen just nu så jag kan inte ge nån recension än, men med de ingredienserna kan det ju inte bli fel känns det som…

Funderar på att göra vanlig ischoklad också, sen får det räcka. Sist jag gjorde ischoklad prövade jag ett recept med smör istället för kokosfett och det blev mycket mildare och godare enligt min smak!

Inga kommentarer: