måndag 13 augusti 2012

Min utmaning i höst…

I våras gick jag på ett Indoor Walking-pass för första gången i mitt liv. Och för första gången blev jag helsåld på en träningsform. Jag tyckte det var jättekul!

Bild lånad från: shapemeup.se

Vid ett tillfälle sa instruktören att det hade blivit otroligt populärt och att passen alltid blev fullbokade och att de var i behov av fler ledare. Detta sådde ett frö i mig och jag funderade i några dagar och diskuterade med Marcus. Sedan anmälde jag mig som intresserad till att utbilda mig som ledare.

Det har varit en process i flera steg och den är bara påbörjad än. Jag har fått vara på intervju i en timme, jag har fått visa upp ett “minipass” för fyra ledare som tittade på mig och sedan blev jag antagen till utbildningen!

I höst kommer jag att gå Steg 1 och förhoppningsvis steg 2. I steg 1 är det allmän utbildning för alla blivande ledare i gympa, step, spinning m.m. Då är man iväg på en kursgård i fyra dagar och varvar teoripass med träningspass. Alla jag talat med som gått den kursen är helt lyriska och säger att den är helt fantastisk! Därefter ska jag göra ett skriftligt prov och om jag blir godkänd på det går jag vidare till steg 2. Då handlar det bara om Indoor Walking. Hur man håller rätt positioner, hur man lägger upp ett pass o.s.v. Därefter ska jag sätta ihop mitt eget pass tillsammans med en fadder från Friskis och Svettis. Därefter ska jag diplomeras, då kommer det representanter från Friskis och Svettis riks och tittar och bedömer och förhoppningsvis godkänner mig. Om allt går som det ska blir jag färdig innan jul och får börja leda pass efter nyår.

Redan nu i augusti kommer jag att börja som värd varannan lördag. Då tar jag emot biljetter och hjälper folk att ställa in sina maskiner på rätt sätt o.s.v.

Det här känns så himla kul! Jag är så glad att jag hoppat på det här och jag bara hoppas att jag skall klara mig hela vägen! Jag tror att jag har lite gratis från mitt yrke, jag är ju van att stå framför en grupp. Det riktigt pirrar i magen när jag tänker på det!

Jag har fått inbjudan till en kickoff med Friskis och Svettis Tyresö då vi skall åka skärgårdsbåt och äta trerätters på en hemlig destination. Åh, så kul det skall bli! Jag känner på mig att det är många härliga människor där som jag kan få lära känna.

 

2 kommentarer:

Barfotsgatan sa...

Wow! Heja dig alltså, vad modigt att hoppa på något helt nytt bara så där! Lycka till!! (måste ju prova detta nu då)
//Anna

Lisa sa...

Tack, Anna! Ja, det känns lite nervöst och pirrigt men väldigt väldigt kul! Du måste prova, hoppas att du gillar det lika mycket som jag! :-) /Lisa