måndag 20 juni 2011

Dagens boktips x 3

Jag försöker ju laga lite sundare mat här hemma nu och i alla fall tänka själv på att inte äta för mycket vit pasta, ris och potatis. Det ger resultat och är gott, så det är bara att köra på! Två böcker som jag hämtar jättemycket tips och idéer från och som är väldigt inspirerande med sina bilder är de här:

GI för hela familjen : gott och nyttigt för alla åldrar

och

Smaker från Saltå kvarn : maten brödet kakorna

Den här veckan ser matlistan ut så här:

  • Rotfruktsbiffar med stekt fläsk
  • Lax med quinoasallad, limecreme och basilikaolja
  • Tacopaj
  • Kycklinggryta med råris
  • Stekt torsk med äggsås
  • Ratatouille med fetaost och grillad fläskkarré

Idag åt vi tacopajen och den blev en riktig succé för både barnen och oss. Pajskalet gjordes med dinkelmjöl istället för vetemjöl. Smakade lika gott men mindre kolhydrater.

En annan bok som jag precis läst ut är:

Högre än alla himlar

Har aldrig läst någonting av Louise Boije af Gennäs innan, men den var väldigt bra! Hon har ett vackert språk och beskrev relationerna mellan människor på ett varmt och fint sätt. En skildring var extra stark, den handlade om en kvinna som fick barn och om tiden nära därefter. Det gav mig väldiga igenkänningskänslor!

Nu har vi sommarlov! Idag var Sylvester och Ellinor (och mamma Anna såklart) här på eftermiddagen och fick tårta. Även om det är full rulle med barnen dagarna igenom så är det väldigt skönt att inte ha bråttom upp på morgnarna. Jag ser en oändlig sträcka med pyjamasfrukostar framför mig! Ler

Inga kommentarer: