torsdag 13 mars 2008

Nu har alla åkt hem!

Idag körde jag Åsa och Jesper till Arlanda och inatt är första natten på fjorton nätter som vi inte har nattgäster! Det har varit jättekul med allt besök och kanske blir det lite tomt nu...

Åsa och Jesper kom ju i måndags. Alfred och jag mötte dem vid tåget. I tisdags var vi på Junibacken hela dagen. Vi åkte sagotåget och jag tror att vem som helst skulle uppskatta det, gammal som ung! Det känns helt magiskt. Man sitter som i en vagn och åker runt längs en bana och hela tiden berättar Astrid Lindgren själv i högtalare om det man ser. Man åker förbi Emil i Katthult (Ida hänger i flaggstången), Ronja i Mattisskogen, Jonatan och Skorpan i Nangijala (gråtvarning!), Madicken på Junibacken och alla de andra kära figurerna. Sagovärldarna är verkligen fantastiska, väldigt detaljerade och verkliga.

Igår var vi på Naturhistoriska Riksmuséet. Åsa och Jesper såg på film på Cosmonova om dinosaurierna. Alfred och jag nöjde oss med att titta på utställningarna. Det var väldigt intressant, det handlade om Sveriges natur, klimatet, mineraler, dinosaurier och om människans utveckling.

En kväll var ju Åsa och jag ute och åt. Det var riktigt mysigt att sitta och prata i lugn och ro utan att bli avbruten av olika barn. Vi kom fram till att vi nog faktiskt aldrig varit ute och ätit bara vi två och vi lovade varandra att det inte ska dröja 32 år till nästa gång.

Jag känner att det är vissa saker jag fått prioritera bort när vi haft besök, t.ex. träffar med mammorna och att hålla i ordning i hemmet. Så idag promenerade jag en liten tur med tre mammor och sen gick vi och tog en fika. Därefter har jag lagat lite olika barnmatsrätter till Alfred (han har börjat äta nu och nu är det som att det inte finns någon botten!). Jag köpte "första och andra mosboken" förra veckan med massor av bra tips på barnmat man kan göra själv. Så nu har det tillverkats risifrutti med mango och med päron- och äpple.

Nu ligger Alfred och sover och det känns jättekul att kunna blogga ordentligt för första gången på väldigt länge!

040

 

 

 

Här sitter Jesper och Alfred och gosar i soffan. Jesper har ett otroligt tålamod med sin lille kusin och är väldigt gullig mot honom hela tiden!

 

 

 

 

042

 

 

 

Jesper utanför Karlsson på takets hus på Junibacken. Man kunde klättra in och leka i husen.

 

 

 

 

 

044

 

 

 

Utanför Naturhistoriska Riksmuséet som är en riktigt pampig byggnad!

 

 

 

 

 

 

 

 

046

 

 

 

 

Åsa och Jesper på en groda!

Inga kommentarer: