söndag 2 juni 2013

Boktips och middagstips

Marcus har en gullig vana att ibland köpa några böcker med sig hem till mig då jag klagat på att jag inte har något att läsa. Och han har en fin förmåga att träffa rätt, ofta är det böcker som jag blir alldeles uppslukad av och som fångar mitt intresse! Senast i ordningen den här (klicka på bilden för att läsa mer om boken):

Innan floden tar oss

Den handlar om en svensk kvinna som blir diplomat i Bangladesh och om hur hennes familj möter en helt annan kultur. Samtidigt får man följa några bangladeshiska flickor och deras liv och skräck för att bli bortgifta till en man som inte är snäll. Otroligt intressant och välskriven.

Ibland är jag väldigt duktig med att skriva veckomatsedlar och storhandla på söndagen och liksom ha hela veckan klar. Fördelarna med det är många; det blir godare och mer hälsosam mat än om man måste improvisera nåt snabbt, det blir mer varierat och det blir nog billigare också. Men ibland tryter orken och inspirationen. Nu har jag dock gjort ett ryck och de senaste två dagarna har vi ätit väldigt gott. Det är ju lite en chansning att köra ett recept som man aldrig provat innan, men just de här två kan jag verkligen rekommendera. Lite lyxigare vardagsrätter, som gick ganska snabbt att laga och med väldigt goda smakkombinationer. Lätt att anpassa så att hela familjen gillar dem, t.ex. genom att utesluta vissa kryddningar på någon bit eller så… Bilderna och recepten kommer från Arla och om man klickar på bilden kommer man till receptet.

Fänkålsstekt lax med matvetesallad

Fänkålsstekt lax med matvetesallad

 

Lövbiff med örtsås och rotsakspytt

Lövbiff med örtsås och rotfruktspytt

Inga kommentarer: