torsdag 13 juni 2013

Skolavslutning

Idag hade vi skolavslutning och det var den sista i en rad härliga dagar tillsammans med “min” klass som jag nu släpper, de har slutat 9:an. Det har varit en otroligt fin klass, med mycket god sammanhållning. De var den klass på skolan som fick högst genomsnittsbetyg och jag var riktigt stolt i kyrkan då två av eleverna fick stipendium för bästa resultat! Det var också kul att välja ut en elev som fick pris för “visad god attityd mot skolarbetet, vuxna och kamrater”. Jag har bara fått vara klassföreståndare i den här klassen i ett år, men det har varit ett härligt år! Tråkigt att de ska lämna, men skönt och tryggt att känna att de är redo för nästa steg.

Festligheterna började i tisdags när vi hade bal. Det blev en lång arbetsdag med mycket råddande av möbler, dukning, musikanläggning, repetitioner, servering m.m. Men det var det värt! De var så fina och hade väldigt roligt, tror jag! I mitt arbetslag hade vi lite skönhetssalong i hemkunskapen innan. En kollega är frisör i botten och fixade så himla fina frisyrer på oss! Jag fick en utbakad femfläta, men den fick jag tyvärr ingen bild på. Däremot på dessa fina kreationer:

1-DSC_0003 (2)

2-DSC_0006

Och idag då avslutning. Niorna hade sin avslutning i kyrkan som vanligt. I år var första gången utan präst, då skolan blev anmäld förra året när prästen sa “Gud välsigne er” innan det var slut. Otroligt tråkigt tycker jag! Att vi blev anmälda alltså. Men det är fint att vara i kyrkan, som ju är ett vackert rum!

Sedan tårta och lite tal och tårar i klassrummet. Bland tjejerna blir det nästan lite gråtfest, de triggar varandra och bara gråter och gråter. Men jag tänker att det är en ventil, skönt att få ut lite känslor i allt det där tonårsvirrvarret!

Och jag blev också riktigt rörd när jag fick en massa tecken på uppskattning. Små och stora presenter och små lappar med fina ord. Det värmer verkligen i hjärtat och jag känner tydligt som så många gånger förr att jag måste ha världens bästa jobb!

1-DSC_0009 (2)

Nu blir det jobb  i morgon (ovanligt, eftersom jag brukar vara ledig fredagar), måndag, tisdag och onsdag. Sen – SOMMARLOV!

Inga kommentarer: