lördag 25 september 2010

Playdo

Åh, vilken mysig lördag vi har haft! Först var Alfred och jag och handlade. Det blev massor av mat och ett par nya skor till Alfred. Sen kom vi hem och åt pannkakslunch. Därefter gjorde vi playdo. Vi provade det en gång för drygt ett år sedan, men då var nog Alfred lite för liten och tyckte bara det var kul i en minut. Men idag var det en helt annan sak. Jag har nog aldrig sett honom så fokuserad och intresserad av en sak så länge. Han satt och höll på i minst en halvtimme och hade jättekul. Ellen tyckte också det var jätteroligt, i alla fall från och till.

Så till alla er småbarnsföräldrar som inte provat än – gjör’t! Det är enkelt och degen håller i kylen i månader.

Så här gjorde jag:

Blanda 5 dl vetemjöl, 3 dl salt, 2 msk alun (finns på apoteket) med 2 msk matolja. Häll på 5 dl kokande vatten och knåda till en jämn deg. Tillsätt eventuellt karamellfärg.

002 (4)

008 (3) 

I morgon flyger Marcus till Malta, det kommer en taxi och hämtar honom halvfem på morgonen… Jag är glad att mamma och pappa kommer upp och hjälper mig, men jag är lite orolig för nätterna. Vi är inne i en period nu när båda vaknar varje natt och då brukar vi ju ta hand om ett barn var. Nu får vi sova tillsammans i stora sängen och det ska nog gå bra.

1 kommentar:

Barfotsgatan sa...

Förstår din oro men det brukar lösa sig det där. Här är det samma visa, mannen flyger och far minst en gång i veckan och är borta två nätter eller mer varje gång. Jobbigt då Sigge också är inne i en period då han drömmer kopiöst mycket. Kan springa upp och ner så där 10 gånger på en natt. Gör oss/MIG galen men vad gör man... Ha en fin vecka! kram