måndag 13 augusti 2007

Första sommarlovsslutet utan jobbångest!

Ungefär en vecka innan man ska börja jobba kommer den smygande, jobbångesten. Blandad med en viss förväntan brukar den ha följande symtom:
  • Jag drömmer om jobbsituationer på nätterna innan,
  • jag tänker på elever som har svårigheter och försöker komma på hur vi ska jobba vidare med dem,
  • jag funderar på formuleringar i brev hem till föräldrarna,
  • jag börjar tänka på lektionsupplägg, vill alltid hitta nya, roliga idéer.

En positiv sak med att ha långt sommarlov är att man nästan alltid hunnit bli sugen på att börja jobba igen! Men, som sagt, jobbet tar mycket av tankarna den sista veckan av ledigheten.

MEN - så har det inte varit i år! I år har jag bara sett fram emot att träffa alla mina trevliga arbetskamrater igen. Har också såklart varit nyfiken på våra nya chefer. Och idag var första dagen! Det var jättekul att träffas igen och det blir så mycket kackel när 30-40 personer möts och på en kort stund ska försöka uppdatera varandra om vad som hänt de senaste två månaderna...

Att vara med från början i en ny skola gör att det är väldigt mycket jobb, väldigt mycket som strular, mycket resurser som inte finns från början o.s.v, men det gör också att man i lärarteamet kommer varandra väldigt nära på kort tid! Så det kändes verkligen som att möta mina vänner igen! Kommer att sakna dem samtidigt som jag såklart ser fram emot att vara hemma också.

Fick också reda på att vi kommer att avsluta veckan med en kräftskiva på Blidö precis som förra året och jag kan inte tänka mig en bättre "sista natten med gänget" innan jag går på föräldraledighet!

Inga kommentarer: