torsdag 4 oktober 2012

Steg 1

Ja, det var allt för länge sen! Har inte varit någon flitig bloggerska alls på sistone…

Men nu måste jag berätta om förra helgen! Tidigt på torsdagen tog jag min väska fullpackad med träningskläder och åkte buss långt långt ut på Värmdö till Lillsveds idrottsfolkhögskola. Där vistades jag sedan i fyra, långa, intensivade, fullspäckade och alldeles underbara dagar! Alla blivande funktionärer i Friskis och Svettis går samma Steg 1, oavsett om man ska leda spinning, jympa, stavgång eller indoor walking.

Vi höll igång från åtta på morgnarna till nio-halvtio på kvällarna med teoripass och träning varvat. Jag lärde mig MASSOR! Och så träffade jag många väldigt trevliga människor. Tyvärr var ju folk från olika delar av landet, så det blir lite svårt att hålla kontakten (vi har ju såklart startat en facebook-grupp), men en tjej till från Tyresö var med och det var ju kul!

Vi hade två väldigt inspirerande och kompetenta ledare. På schemat stod allt från fysiologi och näringslära till musikens betydelse i träningen.

DSC_0005

En jättego tjej som jag lärde känna, Sofia från Linköping som ska bli spinningledare.

 DSC_0006-001

Jenny från Tyresö.

 DSC_0009-001

 DSC_0010-001

Jag på ett av alla pass. Bland de praktiska passen fanns:

  • Löpning med pulskontroll
  • Jympa
  • Ett entimmes stretchpass som var jättehärligt
  • Ett danspass
  • Stavgång

 DSC_0013

Idag skrev jag mitt skriftliga prov på allt vi lärt oss. Det var 50 kryssfrågor och man måste ha minst 33 rätt för att bli godkänd. Det borde jag ha klarat, tycker jag – men lite nervöst är det och jag vill gärna få reda på resultatet SNART!

Nästa helg åker jag på min fortsättningskurs. Då handlar det bara om min träningsform – indoor walking. Den är i Malmö och jag åker tåg ner på torsdag eftermiddag.

Mamma och pappa kom upp i helgen också och var kvar till igår. Tyvärr var jag urusel med kameran… Vi hade det jättemysigt och barnen tyckte det var så roligt att ha mormor och morfar här!

I morgon får vi barnvakt på kvällen av faster Josse, då ska Marcus och jag gå ut och äta. Det blir mysigt! Vissa veckor springer man liksom om varandra och hinner knappt prata ordentligt, så det ska bli skönt att få en liten inblick i vad som händer i hans liv ;-)

Inga kommentarer: