onsdag 6 april 2011

Vab, vab, vab

Ja, då var man inne i vab-träsket igen… Ellen fick hög feber igår eftermiddag och kväll och vi har varit hemma idag, och får vara hemma i morgon också. Hon är ganska lugn och mysig och vill mest halvslumra i soffan.

I helgen var jag ju i Vemdalen och åkte skidor med några kollegor. Vi hade verkligen en superbra helg! Jag har inte åkt på några år och kände mig ganska ringrostig den första dagen, men sedan lossnade det och det kändes jättekul och jag vågade åka ordentligt. Så kul och jag är så sugen på att åka med familjen nästa år! Tror att Alfred kan tycka det är spännande då, när han är 4½.

Alfred är väldigt inne i en “varför-period” nu. Han frågar varför om allting och det är ganska kul, men ibland blir det lite för mycket. Jag tänkte ge igen lite med samma mynt förut, men han hade så bra svar på det mesta att jag blev lite ställd… Ungefär så här lät vår diskussion:

Jag: – Varför heter du Alfred?

A: – För att du och pappa tänkte ut det när jag var en bebis.

Jag: – Varför har man en näsa?

A: – För annars kunde man inte kunna snyta sig när man är snorig.

Jag: – Varför bor vi på Liljegränd?

A: – För att vi ville ha ett sånt här hus.

Sen gav jag upp och erkände mig besegrad…

Här kommer lite bilder från senaste tiden.

Båda barnen tycker det är kul att lägga pärlplattor.

002

004

Äntligen kan man vara ute! Här är de i “kojan” på vårt berg.

007

Bilden är tagen för ca en vecka sedan. Sen dess har nästan all snö försvunnit.

014

Alfred älskar att bygga och hamra. Vi måste fixa en liten snickarhörna åt honom, det duger ju inte att spika i en kartong!

008 (2)

“Mamma, vi leker Rörtången, Alfred ligger på bryggan och torkar i solen!”

011

Inga kommentarer: