onsdag 16 mars 2011

Mat mest

Sitter och tittar på mitt favoritprogram “Sveriges mästerkock”, men nu är det reklampaus. Även om jag (tyvärr) inte kan mäta mig med mästerkockarnas kreativitet, fantasi och kunskap så är ju det här med mat ett stort intresse hos mig! Jag försöker hela tiden att hitta goda, nyttiga, lättlagade vardagsrätter, samtidigt som det absolut roligaste ju är att laga nåt lite extra festligt då och då när man får gäster. Önskar ibland bara att jag hade lite mer tid att odla det här intresset, men det kommer i takt med att barnen blir större. Det är faktiskt väldigt roligt att försöka involvera barnen i matlagningen. De tycker det är jättekul att få små uppgifter som passar dem.

Här kommer några favoriter som kommit på bordet på senaste tiden.

En äpplesalsa som vi hade till någon köttbit, kommer inte riktigt ihåg. Men den var en riktig höjdare och kommer bli god till grillat i sommar. Man finhackade rödlök och äpple och blandade med persilja, olivolja, flingsalt och svartpeppar. Så gott!

101022 001

Idag åt vi en för oss ny, väldigt god och enkel fiskrätt. Man skar torskfilé i bitar, la dem i en ugnsform tillsammans med hackad gul lök och tomater. Hällde över en sås på havregrädde, tomatpuré och lite citronsaft och så in i ugnen. Vi hade råris till idag, men nästa gång ska jag prova med pressad potatis.

101022 014

Och så har jag äntligen fått igång två surdegar igen och börjat baka lite. Här en favorit, skållat havrebröd. Det är verkligen inte svårt att baka med surdeg, men det tar ju lite tid (även om den effektiva arbetsinsatsen inte är så stor) så man måste planera lite. För er som är sugna att börja kan jag återigen rekommendera den här boken.

101022 010 

I morgon blir det jobb för mig och vab för Marcus. Alfred har blivit väldigt hängig här på kvällen, han hade feber när han somnade i soffan halvsju, och Ellen är fortfarande gojsig i ögonen, så vi får se hur det utvecklas…

God natt!

Inga kommentarer: