lördag 4 december 2010

Nu är det jul, här i vårt hus…

Ja, inte riktigt förstås, men den goa, varma, sköna julstämningen blir starkare och starkare! Idag bakade vi pepparkakor med barnen och mitt i alltihop slog det mig och jag utbrast till Marcus “Vet du vad vi gör? Vi skapar traditioner!” Haha, det är så häftigt att det vi gör nu antagligen kommer att finnas med som mysiga minnen från barndomen när de blir äldre.

Igår kom Sylvester och hans familj hit och lekte en stund på eftermiddagen. Här ritas det för fullt!

101022 017

Så här glad är man när man får kompisar på besök och kan härja runt!

101022 002

Sylvester är född fem dagar före Alfred och mamma Anna och jag var med i samma föräldragrupp. Vi umgicks en hel del i föräldragruppen och gick och fikade tillsammans och hade lunch hemma hos varandra varje onsdag. De flesta av oss har fortfarande kontakt och i morgon ses vi igen på en julfest!

101022 004

Och sen kom lillasyster Ellinor en vecka före Ellen. Ingen av oss hade storebrorsorna på dagis i början, då träffades vi ofta, för killarna hade så kul tillsammans. När småtjejerna blev lite större blev “Öppnis” i Hammarby Sjöstad vårt andra vardagsrum…

101022 010

Pepparkaksbak. Ellen var mest intresserad av att smaka på degen men efter tio minuter tröttnade hon på det också och gick och lekte med någonting annat…

101022 020

Alfred däremot visade på ett otroligt tålamod och var jättekoncentrerad och noggrann och satt kvar hela tiden tills sista kakan var bakad!

101022 022

101022 035

101022 038

Och så här blev årets pepparkakshus… Trots lite skavanker är vi helnöjda! Ska bara piffa lite med bomull och sånt.

101022 042

Idag var Marcus ute i skidspåret och körde en mil. Han är med i en satsning på jobbet och ska åka Vasaloppet (öppet spår) i mars. Hans kommentar när han kom in idag var “jag får nog öva lite om jag ska åka Vasaloppet…” Men känner jag honom rätt kommer det gå kanon!

Nu ska jag ta mig ett glas rött vin och öppna min sköna tidning som jag köpte idag! Hoppas ni alla har en skön helg!

101022 050

2 kommentarer:

Kicki sa...

Vilket otroligt fint pepparkakshus! Ja, hm det där med traditioner som barnen kommer att bära med sig genom livet. Vi får nog jobba lite på det tror jag.

Anonym sa...

Tack, Kicki! Ritningen vi skrev ut från nätet var lite konstig bara, förstukvisten var i en annan skala än huset, så den är helt överdimensionerad... Men, det blev ganska fint ändå!

Jag är säker på att ni har jätteroliga traditioner, du är så duktig på att pyssla med barnen!

Kram Lisa