söndag 7 november 2010

Myshelg

Åh, vi har haft en så skön helg! Jag känner mig frisk äntligen, har börjat med multivitamin och varit ute och sprungit/gått både lördag och söndag. Känner hur energin kommer tillbaks och jag är piggare och gladare!

Helgen har innehållit allt det som känns viktigt; lugn och ro med barnen, vara ute, träffa goda vänner.

Playdolek är fortfarande kul! Alfred är väldigt inne på att räkna allting nu. Det är siffror till det mesta. Här har han t.ex. gjort tretton “tomtebollar”. Men siffrorna återkommer hela tiden, han vill gärna veta hur långt allting är, hur många deciliter vatten vi ska ha när vi bakar, hur många grader ugnen ska vara på, vad klockan är o.s.v. Och sedan några dagar tillbaka är det “kan själv!” till allting. Vilket är väldigt gulligt och utvecklande för det mesta, men kanske inte när man har bråttom till dagis på morgonen och jag har ett möte att passa…

IMAG0231

Igår kväll kom Jonas och Sofia och lilla Astrid på middag. Återigen hittade vi inspiration i vår fina kokbok som vi fick i inflyttningspresent och gjorde en mustig härlig höstgryta som skulle koka i nästan tre timmar. Den innehöll nötkött, chorizokorv, svamp, rotselleri, bönor och lök som kokade i porter.

IMAG0233

Idag var Alfred och jag ute på en egen liten utflykt. Det är faktiskt väldigt roligt och lite lyxigt att umgås med bara ett av barnen. Vi var ute och cyklade/gick till Barnsjön här i närheten.

IMAG0239

Ett tag var vi väldigt duktiga på att baka bröd. Men i samband med flytten och vår långa vistelse på Rörtången i somras kom det liksom av sig. För några veckor sedan startade jag två surdegar igen som nu blivit riktigt fina och bubblande och idag satte jag igång igen. Hoppas det håller i sig!

101022 003

101022 006    

Ha en bra vecka därute!

3 kommentarer:

Emelie sa...

Det är så kul att läsa och följa er på bloggen. Du skriver jättefint och ni är så duktiga på att hitta på saker och aktivera er med barnen! Får lite dåligt samvete över alla våra mysdagar... ;)

Appropå Prag - en fantastisk stad! Jag är också förälskad. Likaså i Wien och Barcelona - underbara romantiska städer som har ALLT <3

Hoppas att bröden smakade bra. Ha en underbar vecka!
Kram Em

Lisa sa...

Tack för dina fina ord Emelie! Vad roligt att jag har många städer kvar att upptäcka!

Önskar ibland att jag kunde ha fler mysdagar och gå omkring i pyjamas halva dan, ligga i soffan och kolla på film m.m. men det är liksom lite svårt med barnen, så jag tycker du ska skippa det dåliga samvetet!

Kram!

Lisa sa...

Tack för dina fina ord Emelie! Vad roligt att jag har många städer kvar att upptäcka!

Önskar ibland att jag kunde ha fler mysdagar och gå omkring i pyjamas halva dan, ligga i soffan och kolla på film m.m. men det är liksom lite svårt med barnen, så jag tycker du ska skippa det dåliga samvetet!

Kram!