lördag 23 augusti 2008

I parkleken

Ja, det heter faktiskt så här i Stockholm! Jag trodde jag hörde fel första gången, det heter ju "lekpark"...

Vi var ute på promenad idag och skulle göra några ärenden. Vi stannade till vid Stora Blecktornsparken på Söder där det finns mycket kul att göra! Alfred testade sandlådan och gungan.

Därefter gick vi till Söderhallarna för att köpa kräftor till kvällens kräftskiva. På vägen blev det några spontanbesök i olika affärer och lite impulsinköp som inte alls var meningen, men nog väldigt bra och prisvärda! Bl.a. köpte Marcus en jättefin cardigan på rea och Alfred fick ett par jeans (vilket han verkligen behövde!) och en tröja.

Att vara förälder vid en lekplats är ju verkligen en helt ny erfarenhet för mig! Men det är väldigt kul. Man snackar alltid med en massa andra föräldrar och så får man säga till Alfred "nej, den spaden hade flickan...", "nej, inte dra pojken i håret - klappa fint!". Samtalen med de andra föräldrarna brukar låta ungefär så här: "Hur gammal är han?", "Går han än?", "Har ni fått plats på dagis än, då?"... Apropå det med dagis måste jag säga att jag är förvånad över en sak. Nästan alla som jag berättar för att Alfred ska få syskon säger "då ska väl Alfred börja dagis?". Men jag har tänkt att i alla fall försöka vara hemma med båda. Jag hoppas och tror att det skall fungera, folk har väl varit hemma med flera barn i alla tider...? Men jag skall inte vara för kaxig - om den nya bebisen inte sover på nätterna kanske vi kommer på andra tankar... Men det skulle nog ärligt talat kännas lite konstigt att lämna Alfred på dagis om jag ändå är hemma på dagarna. I alla fall när han fortfarande är ganska liten. En sak vore om han redan hade gått på dagis innan, men det skulle bli en alltför stor förändring att både få syskon och börja dagis samtidigt. Det känns skönt att vänta med det tills han blir två åtminstone.

Ikväll blir det kräftskiva hos Martin och Åsa i Knivsta. Den börjar redan klockan sex, antar att det är en del barn med. Det ska bli trevligt och gott!

Inga kommentarer: