onsdag 14 januari 2015

Egen pasta

För några år sedan fick vi en pastamaskin som blev över när Marcus hjälpte en kompis att flytta. Jag har provat den vid något tillfälle, men det blev inte så bra vad jag kommer ihåg. Nu fick jag plötsligt lust att prova igen då vi skulle ha gäster i söndags och det var så kul och det blev så bra – så nu ska den inte stå oanvänd i skåpet några långa perioder…

Jag fick inspiration av Louise, som vann Sveriges Mästerkock för några år sedan. Jag gjorde det här receptet på Canneloni med kyckling, ricottaost och kantareller.

Först blandade man durumvetemjöl, vetemjöl, ägg, vatten, olivolja och salt.

DSC_0010 (2)

DSC_0013 (2)

Efter att degen vilat i kylen skulle den kavlas ut med hjälp av pastamaskinen. Jag fick såklart hjälp av mina två nissar i köket.

DSC_0029

La en klick av fyllningen på varje ark och rullade ihop.

DSC_0035

På med såsen som bestod av grädde och gorgonzolaost bl.a.

DSC_0001 (2)-001

På med riven parmesanost och gratinera i ugnen. Mums! Gjorde en variant med köttfärsfyllning och tomatsås också, som föll våra yngre gäster lite mer i smaken…

DSC_0003

Inga kommentarer: