söndag 27 oktober 2013

Lite smått och gott…

I fredags åkte jag och barnen till Mulle Mecks lekpark i Solna där vi träffade min gamla arbetskamrat Anneli och hennes pojkar. En jättefin lekpark som jag verkligen kan rekommendera med massor av roliga saker att upptäcka och klättra på!

01-DSC_0007 (2)

02-DSC_0011 (2)

03-DSC_0012 (2)

04-DSC_0014 (2)

Sen igår, på lördagen, åkte vi till Skansen. Där träffade vi Dennis som hängde med oss hela dagen. Vi gick även in på akvariet och fick se en hel del spännande och läskiga djur.

05-DSC_0019

06-DSC_0021

07-DSC_0026

Sen blev det middag hemma hos oss. Vi stekte vildsvinskotletter och till det gjorde jag en “chimi-churrisås”. Det fick vi hos kompisar en gång för länge sen när vi grillade, men har inte fått tag på det själva sen dess. Så jag letade upp receptet och gjorde en själv. Den blev så himla god! En väldigt smakrik, örtig, syrlig sås som passar främst till alla former av kött. Den var enkel också. Man tog:

1 knippe färsk persilja

1 knippe färsk oregano

1 tsk spiskummin

4 tsk paprikapulver

4 msk olivolja

Rivet skal och saft av en citron

1 vitlöksklyfta

salt, peppar

och mixade det. Prova!

 

Alfred har en fadder i 3:an som han pratar mycket om. Härom dagen låg det ett brev på Alfreds hylla från Simon och Alfred blev jätteglad. När vi kom hem skrev han ett brev tillbaks. Jag tyckte det var så gulligt. Han satt och ljudade och slet och kämpade länge, men till slut var det klart:

1-DSC_0002

Idag har det mest varit pyssel här hemma. Jag har nyss kört Alfred till Rebecca där han skall sova över i natt. Det såg han fram emot! Jag ska snart ut och springa med Christina och sen blev vi bjudna på middag där – trevligt!

Marcus är duktig på att ta tag i sådant som jag gärna skjuter framför mig. Idag fick han ett ryck och städade och sorterade våra köksskåp, något han pratat om länge då vi haft så mycket saker där, sånt som vi inte ens använder… Så nu blev jag lite smittad och ska ta tag i min hög med papper som jag försökt ignorera allt för länge…

10-DSC_0029

09-DSC_0027

Inga kommentarer: