måndag 21 oktober 2013

Veckans boktips

Är boken “En man som heter Ove”. Den är säkert ingen nyhet för er, jag är ju inte direkt etta på bollen. Men jag har just läst ut den och den var så rolig och varm och fin och den berörde mig starkt. Kan bara säga – om du inte läst den än, gör det!

En man som heter Ove

På baksidan står det:

Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.

För er som, liksom jag, uppskattar Fredrik Backmans språk kan jag varmt rekommendera hans blogg som finns på:

http://fredrik.cafe.se/

Han skriver väldigt roligt, ironiskt och kärnfullt om sina frosserier i mat, sina erfarenheter och brydderier kring barn och barnuppfostran, sina samtal med sina kollegor och ibland då och då dyker det upp ett långt blogginlägg som sätter fingret på sånt man själv gått och funderat på men kanske inte riktigt kan formulera. Jag har både skrattat och gråtit till inlägg på hans blogg!

2 kommentarer:

Emelie sa...

En ljuvlig bok! Jag fortsatte gråta lika mycket även efter sidan 52... :) Rickard blev lätt trött på mig "men sluta läs om den är så sorglig" "men den är inte sorglig, den är så varm och fiiiin. Och på riktigt!" snörvlade jag... :)
Vi skall disutera denna på nästa bokcirkel, det skall bli spännande att se vad alla tycker. Själv hoppas jag att jag kommer att vara som den gravida grannfrun när jag stöter på en Ove i verkligheten - en som ser bakom fasaden och vågar knacka på och ta sig innanför till det fina!
Kram Em

Anonym sa...

Åh, vad fint du skriver! Ja, jag hoppas också att man tänker lite längre än till bara ytan. Nästa sure gubbe man råkar på kanske har en Ove-historia bakom sig... :-) Kram Lisa