söndag 19 februari 2012

Vår viking!

Idag åkte Marcus Vikingarännet, en årlig skridskotävling på 8 mil mellan Uppsala och Stockholm. Barnen och jag åkte bil till Alvik för att möta upp vår hjälte och i högtalarna sa speakern att idag hade varit de sämsta isförhållandena under de 11 år som loppet gått. Men Mackan klarade det såklart, och fick dessutom personbästa!

IMAG0477

Med risk för att få en riktigt fet präktighetsstämpel så måste jag också tala om att jag gjort egen ketchup idag, enligt det här receptet. Barnen frågar ofta om ketchup, men vanlig ketchup innehåller nästan 30% socker, det känns inte så bra. Så nu återstår bara att se om den här duger lika bra… Jag tyckte i alla fall att den smakade gott!

IMAG0478

På min födelsedag fick jag Ann Rosmans deckarböcker som utspelar sig i Marstrand av Eric. Jag sträckläste dem och blev klar med alla på tio dagar. Jag tyckte verkligen att de var jättebra! Det var ett bra språk, med realistiska dialoger och spännande intriger. Men det bästa är ju att de utspelar sig i och omkring Marstrand. Jag kände ju igen namnet på 90% av platserna hon nämner och har varit på de flesta av dem. Jag tycker så här: Ann Rosman – Camilla Läckberg: 3-0! Tack Eric för härlig läsupplevelse! Nu väntar jag bara på att hennes fjärde bok, Mercurium (ett gammalt ord för arsenik) kommer ut.

Jag har beställt tågbiljetter för mig och barnen på vårt sportlov vecka 9, så då kommer vi att tillbringa måndag till torsdag i Kungälv. Det känns jättebra, annars hade det blivit ett så långt glapp från jul till påsk utan något besök där. Barnen ser fram emot tågresan och jag tycker också att det ska bli… hrm… spännande! Blinkar

I tisdags på Alla hjärtans dag kom Alfred hem och var så lycklig. Han hade nämligen fått ett fint hjärtanskort av en dagiskompis. “Vi är kära i varandra” berättade han. Han har pratat mycket om just den här tjejen och hon pratar också mycket om Alfred hemma, så nu har vi bokat in en lekdejt här på onsdag då hon följer med oss hem efter dagis. Det ser vi fram emot!

3 kommentarer:

Emelie sa...

Åh Ann Rosman är såååå bra! Håller helt med att hennes böcker är bättre än Läckbergs :) Sträckläste dem också när jag köpte dem.

Hälsa Hjälten - imponerande! och de små fina. Vad mysig med "date" där hemma <3 De är ju för söta!

Kram Em

Kicki sa...

Hälsa Marcus och gratulera, mycket imponerande! Vi önskar ett ett riktigt bra sportlov / Kicki

Kicki sa...

Hälsa Marcus och gratulera, mycket imponerande! Vi önskar ett ett riktigt bra sportlov / Kicki