lördag 11 februari 2012

Pulsklocka

I födelsedagspresent av Marcus fick jag en pulsklocka. Han tyckte att jag kunde behöva en eftersom jag börjat träna och det är ett bra hjälpmedel att förbättra sin kondition snabbare och att träna mer optimalt. Jag var jätteskeptisk först och tyckte det verkade så himla jobbigt att hålla reda på vilken puls man ska ha, vilken som är max- och vilopuls osv… Jag ville nog helst byta till någonting annat.

Men efter att ha läst på nätet och provat den vid några träningstillfällen är jag faktiskt helt såld! Den är “smart”, så jag slipper ju själv hålla reda på några värden, det gör klockan åt mig. Jag knappar in ett program (förbättra konditionen, gå ner i vikt eller något annat) och så räknar den ut hur mycket jag ska träna och på vilken nivå, med vilken puls. Dessutom mäter man sin vilopuls en gång i veckan och om den sjunker får man ju ett kvitto på att man förbättrar sin kondition! Ja, lärdomen av detta är väl att Marcus i vissa fall känner mig bättre än vad jag gör själv… Han vet att jag behöver uppmuntran och hjälpmedel som gör träningen roligare och som motiverar mig!

Idag sprang jag till Tyresö medan resten av familjen åkte bil. Det gick väldigt bra. Jag hade dubbar på skorna och det var skönt att få en rejäl dos dagsljus. Kul också att kolla på pulsklockan var jag låg… 7,5 km i snön blev det.

Apropå träning och viktnedgång så funderar jag på att övergå till den här dieten… De borde väl passa mig?? Blinkar

Inga kommentarer: