torsdag 18 september 2008

Tusen gånger starkare

Har precis läst ut ytterligare en bok - "Tusen gånger starkare" av Christina Herrström. Den var otroligt läsvärd och fick mig verkligen att tänka och fundera - och bli riktigt förb*nnad!

Boken handlade om en vanlig högstadieklass. Den beskriver ojämlikheten som råder i skolan, t.ex. så ropade killarna ut svaret när tjejerna fick frågan, läraren berömde alltid killarna som fick mvg mer än tjejerna, tjejerna fick stanna kvar sist på bildlektionen och städa eftersom killarna bara stack, killarnas uppträdanden på julavslutningarna fick alltid mer applåder än tjejerna o.s.v. Tjejerna var så vana vid att det var så, och accepterade det, men en dag började en ny stark tjej i klassen, som såg orättvisorna och påpekade dem. Hon började ropa ut svaren när killarna fick frågan, hon stack efter bildlektionen utan att städa m.m. Då blev lärarna bekymrade och hade krismöten och bad den nya tjejen att tagga ner och inte ställa till bråk...

Boken fick mig att fundera på hur det egentligen är i skolan och tyvärr är det nog fortfarande så att killarna tar mer plats än vad tjejerna gör. Jag minns att jag gjorde ett experiment en gång och gav varannan fråga till killarna och varannan till tjejerna. Killarnas kommentar var "varför får bara tjejerna svara?". Det var en väckarklocka!

Jag hoppas att jag försöker behandla mina elever rättvist och jämlikt och man tycker ju att Sverige är så fritt och utvecklat. Men boken visade på de där småsakerna som sker hela tiden till killarnas fördel. Det är hemskt trist, men tyvärr är det nog en bit kvar innan vi kan kalla oss jämlika... Jag ska föreslå på mitt jobb att boken kan användas i undervisningen som diskussionsunderlag!

Jag är fortfarande hemma. Känner mig lite piggare idag, men fortfarande ganska trött och ont i huvudet. Marcus och Alfred är på sångstund på biblioteket, men det är lunchdags snart så då kommer de nog hem igen :-)

Inga kommentarer: