söndag 14 september 2008

Söndag igen

Ja, helgerna går verkligen fort när man jobbar! Igårkväll var vi på Tyresö och fick en fantastiskt god middag och hade trevligt hela kvällen!

Nu är mamma och pappa på stan och Marcus, Alfred och jag ska snart på barnkalas hos Gösta som fyller ett år.

Här lite bilder från helgen

Alfred och mormor leker

Dags för picknick efter Bellmanstafetten.
Tyvärr var det ganska kallt och inte
så jätteskönt att sitta ute...
Marcus och hans lag hette "fem vilsna" -
tävlingen var en stafett på fem gånger
fem kilometer och jag tror att killarna
kände sig ganska nöjda med sin insats.
Ja, så här ser jag ut nu för tiden... Känns mer eller
mindre som mitt normaltillstånd ;-)

Jag har redan hunnit till vecka 23 (av ca 40) i graviditeten och då kan man läsa följande om fostrets utveckling (från http://www.vardguiden.se/):

Barnet
Barnet är nu så stort att du kan känna de olika kroppsdelarna. Barnet fortsätter lagra fett men huden är ofta rynkig.
Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn.
Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.
Vikt 600 gram. Längd ca 25 cm.
Mamma
Du har kanske gått upp fem till sju kilo, om inte mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar.

Landstinget har ändrat programmet för omföderskor vilket innebär att man är på inskrivning i vecka 10-12 hos barnmorskan. Andra besöket däremot är inte förrän i vecka 25. Det innebär att jag var där i juni och skall inte dit förrän i oktober igen. Det känns lite tråkigt, förra gången var det mycket tätare och det var mysigt och skönt att få höra hjärtljuden och bli lite kollad med jämna mellanrum. I och för sig mår jag väldigt bra och bebisen bökar runt som sjutton, det verkar vara en riktig liten vilding, men det känns ändå som lite väl länge mellan besöken!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fin du är!

Roligt att mamms och papps kom upp så där. :-)

Meeeen, du menar att man får vänta ända till v 25 efter inskrivningen! Jag hade dött av längtan. :-(

Må så bra.

Kram från Ytterby.

Lisa sa...

Tack, Helena! Känner mig bra, mår inte illa längre och det är inte så tungt än... Men det känns länge att vänta ända tills vecka 25! Hoppas allt är bra med er! (Bra tygsmak vi har, förresten!) Kram