söndag 7 juni 2015

Expertis

Jag har ju helt glömt att berätta om något spännande som hände i förra veckan! En av mina elever i åttan har en pappa som är väldigt duktig konditor. Han har vunnit titeln “årets konditor” och sitter i juryn i flera prestigefyllda tävlingar bl.a. Jag tog kontakt med honom och i torsdags kom han på gästspel i hemkunskapen. Han visade eleverna hur man gör en klassisk tårta från grunden med egna bottnar, egen vaniljkräm och egen bärkompott. Sedan fick de göra egna jordgubbs- och prinsesstårtor. De blev så fina och jag gick omkring och njöt! Jag hoppas att det blir en lektion eleverna kommer att minnas länge.

En liten ros som Tony slängde ihop på någon minut…

DSC_0013

En jättefin tårta gjord av en av grupperna. Alltså vilken skillnad det ändå är på egna bottnar och vaniljkräm jämfört med färdigköpta!

DSC_0023

Inga kommentarer: