onsdag 11 juli 2012

Fjällen fortsättning...

Den dystra väderprognosen som vi kollade innan vi åkte hit har haft fel varenda dag och det är vi tacksamma för! Det har varit mestadels mulet och ca 17 grader, vilket varit ganska bra då vi vandrat. Men idag har vi haft en riktig sommardag med strålande sol och blå himmel. Det passade superbra eftersom vi bokat in en paddeltur på Ljusnan.

Igår tog vi sittliften upp vid Ramundberget som ligger ca 2 mil härifrån. Där gick vi i "Mickelinas värld", en slinga nerför backen på ca 2 km. Här fanns massor med intressanta fakta om djuren som bor här, men även lite äventyr, som denna linbana över bäcken.






















Ett vackert vattenfall också. Men bänken var lite läskigt placerad med ett stup rakt ner i fallet en meter framför... Det gällde att hålla i sig själv och barnen!






















Idag visade vädret ok, så vi bestämde oss för att ta en paddeltur. En sportaffär i Funäsdalen hade ett jättebra upplägg - man hyrde kanot hos dem och samlades där klockan 9. Sedan åkte vi till en parkering, där färden senare skulle sluta och sedan fick vi skjuts i deras buss till startplatsen ca 12 km uppströms. På så vis kunde vi bara paddla medströms, ta god tid på oss och lämna kanoten där vi tidigare ställt bilen.

Det var så vackert på Ljusnan! Alldeles klart, kallt vatten, en strålande vacker dag, god matsäck och umgås med familjen. Mer kan man inte begära! Det var en sån där dag som man vill spara särskilt och plocka fram och minnas när det bara är grått och trist och vardag och november... Då skall jag gå tillbaks till bilderna från idag och drömma mig bort!

Vi gjorde små strandhugg vid sandstränder längs med älven för fika och lunch och bad. Vattnet var svinkallt, men vissa i familjen (alla utom jag...) var modiga och badade ändå. Ellen är en riktig badtjej och älskade när Marcus snurrade runt henne i vattnet.























































Att paddla, bada och vara ute i naturen mycket tar på krafterna. På slutet somnade Ellen i båten och märkte inte ens när vi drog upp den på land. Hon är väldigt gullig med sitt sovande, igår kom hon klockan halvåtta och sa "jag går och lägger mig" och så gick hon och la sig i sin säng och somnade... Det händer inte så ofta, men då och då.













I morgon blir det nog en utflykt till ett fjäll och förhoppningsvis en fors med korvgrillning. Sen ska vi städa och packa, för på fredag morgon bär det av hemåt mot Tyresö igen. Sen bär det snart iväg på andra äventyr...


Ett litet PS: När jag är iväg så här har jag inte samma bloggverktyg som på datorn hemma. Det gör att bildhanteringen är krångligare och texten hamnar lite som den vill. Ibland blir det långa mellanrum, t.ex. Jag har verkligen försökt åtgärda det, men jag orkar inte sätta mig in i det här systemet helt och hållet. Det är så krångligt! Så därför får ni ha överseende. Tack! :-)

Inga kommentarer: